Tips när du ska börja cykelträna

Att få sin dagliga träningsdos på cykeln är ett utmärkt sätt att hålla sig i form men har du aldrig cyklat intensivt för träning finns det några saker du borde veta om. 

Rätt cykel

Först måste du hitta rätt modell för dig. Cykelutbudet är stort och prisklasserna många. Du kan köpa en okej cykel för 2000 kronor eller köpa värstingmodeller på 50 000 kronor. En bra cykel som passar för träning borde ligga på 5000-10000 kronor för nybörjare. Du spenderar inte en förmögenhet men får en cykel du kan utvecklas på i många säsonger framöver.

Cykeln ska också köpas efter underlag. Ska du cykla i terräng behöver du en bra mountainbike men ska du träna landsvägscykling kan du köpa en lättare cykel med smalare däck. En träningscykel väger inte lika mycket som en vanlig cykel och har mer avancerade växelsystem. Det kan kännas ovant i början och svårt att förstå hur du ska växla men efter ett tag märker du hur smidigt det går att klara brantare backar.

Ont i rumpan

Du kommer att ha ont i rumpan i början av ditt nya cykelliv. Träningscyklar har smalare och hårdare sadlar än du är van vid. Du kan byta ut sadeln om den känns för obekväm men annars finns det vadderade cykelbyxor och till slut kommer det att sluta ömma.

Du kommer att ramla

Tänk på att skydda dig för du kommer att vurpa och ramla av cykeln! Se till att du har en ny cykelhjälm och skydd för armbågar och knän. Fingerlösa handskar kan också vara bra, när du ramlar är det händerna som brukar få de värsta skrubbsåren.

Vinteranpassa

Var inte rädd för att cykelträna på vintern. Precis som med bilen behöver du bara rätt däck på cykeln. När frosten och halkan kommer är det dags att byta till dubbdäck och du kommer att få lika bra grepp som bilarna. Det som kan vara lite problematiskt är snöslask då det är lättare att däcket glider undan och hamnar snett. På vintern får du även sänka hastigheten och satsa på teknik och intervaller.