Hitta motivationen för att börja träna igen

Ett vanligt problem för personer som inte är vana vid att träna länge och regelbundet är att tappa motivationen och sluta träna. Det är mycket vanligt att se denna typ av gymbesökare mellan nyår och slutet av januari. Därefter ebbar de av i gymmet och de ordinarie besökarna håller till där igen.

Det finns enkla tips för att kortsiktigt höja motivationen och lusten inför träningen. Att hitta bra musik, en bra träningspartner eller en träningsform som du tycker är rolig kan motivera dig att träna. Många köper nya sportkläder på sidor som Sportamore och motiverar sig själva på detta sätt. Problemet är att motivation är en färskvara och den kommer så småningom ta slut.

Stor skillnad mellan motivation och disciplin

Många tror att de inte har någon disciplin, men då handlar de oftast om att de inte riktigt vet vad disciplin är. Att vara disciplinerad innebär att det du känner inte påverkar ditt beslut att göra något. Du gör det oavsett hur du mår eller vad du tänker på. Att gå till jobbet varje morgon trots att du är trött kräver disciplin. För att nå märkbara resultat i din träning krävs samma typ av disciplin. Ett bra första steg för dig som vill öva upp din disciplin är dessa tips från Wingstrand.

Träning med PT

En blandning av disciplin och motivation

Om du tränar regelbundet så kommer du att sakta men säkert börja se resultat. Det är regelbundenheten som är nyckeln. Du går till gymmet, löpspåret eller fotbollsplanen oavsett om du känner för det eller inte. En dag så märker du att du faktiskt ser fram emot träningen naturligt, utan att behöva externa faktorer som bra musik och bra träningspartners. Vid det laget så handlar det mer om att hålla igång rutinerna och att känna efter hur kroppen mår.