Dakarrallyt

En av de tuffaste och svåraste tävlingarna inom motorsporten är Dakarrallyt, eller Paris-Dakar-Rallyt som många fortfarande kallar det. De var även så det hette från början innan det bytte namn till enbart Dakarrallyt. Rallyt går till stor del i ökenområden vilket är orsaken till att det upplevs så svårt att köra. Någon exakt sträcka finns inte heller så deltagarna får använda kartan regelbundet för att bilda sig en uppfattning om vilken väg som är den bästa.

Namnet kommer från att det första loppet (1978) genomfördes från den franska huvudstaden Paris och till Dakar. Nu genomförs det däremot i Sydafrika vilket gör att namnbytet verkligen fyllde sin funktion.

Dakarryllyt är ett rally som sammanlagt löper över två veckor och som på mer än ett sätt skiljer sig mot vanliga rallytävlingar. Bland annat är det en stor del orientering och teknik som är avgörande för vem som först kommer till målet. Visserligen gäller det att köra fort men hur och var man kör är betydligt mer viktigt än vid vissa andra bilsporter.

Rallyt är indelat i flera olika kategorier. Motorcykel är en enda kategori medan det inom bilklassen finns tre underkategorier (T1 och T2 samt den öppna) T1 är för fordon inom Cross Country medan T2 är bilar som redan i produktion modifierats för att möta de svårigheter som öknen har att bjuda på. Öppna klassen är specialombyggda bilar.

Utöver det finns även en klass för lastbilar T4 samt T5. För att klassas som lastbil måste fordonet väga mer än 3500kg. T4 är de lastbilar som är med i själva racet medan T5 är servicebilar som hjälper de tävlande på vägen. Detta kan då alltså vara servicefordon till en förare med vilket annat fordon som helst.