Barcelona F1 – Spanish GP

För en genuint motorintresserad är det ett måste att se en Formel 1-tävling i Barcelona. Ljudupplevelsen och lukterna går inte att beskriva med ord utan måste upplevas på plats. Banan som tar 300 000 åskådare ger ifrån sig ett enorm upplevelse bara genom att höra alla som jublar till motorernas vrål. Tillsammans med bilarnas motorer som är maxtrimmade och har hästkrafter utöver det vanliga. Det är en uppvisning i kraft, styrka och snabbhet.

Circuit de Barcelon-Catalunya heter racerbanan som ligger cirka två mil utanför centrala Barcelona i Spanien. Banan byggdes 1991 och har sedan dess årligen genomfört tävlingar, bland annat arrangeras Spaniens Grand Prix i Formel 1, eller som det heter på Spanska Gran Premio de España. Tävlingen har körts ända sedan 1913 men då på olika banor, men sedan 1991 har de tävlats på samma racing bana. Många svenskar bokar en resa för att få uppleva F1 Barcelona på plats.

Ett varv runt tävlingsbanan är 4 655 meter, det finns 16 kurvor varav är vänsterkurvor och nio är högerkurvor. Ett lopp består av 66 varv och är strax över 307 km långt. Banan har två DRS-zoner (drag reduction system) på två. På Formel 1 bilarna har de löst turbulensen som kan uppstå genom att sätta en justerbar klaff längst bak på bilen för att minska luftmotståndet och turbulensen och ger bilen mer fart och kraft. När föraren stänger luckan så trycks kraften neråt och bilen får en bättre kurvtagning.

Det finns många regler kring hur man får använda DRS inom Formel 1 och är endast tillåten i den tävlingsformen. Bland annat är det inte tillåtet att använda sig av systemet under loppets två första varv. Vid farliga förhållanden som till exempel regn får systemet inte användas under några omständigheter. 2015 kom nya regler som innebar att man bara får använda sig av DRS i angivna omkörningszoner. Föraren själv styr över systemet på en knapp i ratten. Linjer i banan anger när föraren bruka det.

Storleken på motorerna varierar beroende på motorreglemente, tidigare körde man V8:or med en cylindervolym på 2,4 liter. Från och med 2014 körs det på V6:or cylindervoly 1,6 volym. Bilarna är självbyggda, likaså växellådorna. Bromsarna är hydrauliska och föraren bromsar via pedal. Däremot så regleras balansen mellan fram och bakbromar via elektronik i en dator ombord och den programmeras inför varje tävling och bana.